


Laboratorium cyfrowe — oferta badań
Laboratorium Cyfrowego Dziedzictwa Kulturowego wykonuje kompleksowe audyty witryn i aplikacji internetowych. Laboratorium świadczy usługi optymalizacji witryn internetowych, w tym optymalizacji dla wyszukiwarek internetowych, optymalizacji wydajności i treści. Laboratorium świadczy także usługi doradcze — sporządza wyceny, specyfikacje projektowe i pomaga w doborze i rejestracji usług hostingowych, a także adresu internetowego.
Audyt SEO
Z optymalizacją witryn dla wyszukiwarek internetowych związane jest pojęcie audytu SEO. Jego zadaniem jest wskazanie newralgicznych punktów witryny, których optymalizacja może wpłynąć na jej widoczność w wynikach wyszukiwania.
Informacji udziela: Karol Król, Tel. 12 662 40 16
Audyt wydajności
Z punktu widzenia programisty wydajność jest miarą techniczną, inżynierską. Może wynikać z przyjętych rozwiązań projektowych, zastosowanych technik i komponentów. Jest obciążona błędami projektowymi i stanowi parametr diagnozujący ogólną sprawność witryny. Z punktu widzenia użytkownika wydajność jest miarą użyteczności. Stanowi parametr decydujących o komforcie przeglądania witryny.
Czas wczytywania witryny w oknie przeglądarki należy do najbardziej podstawowych i niedocenianych parametrów wydajności. Z badań Google wynika, że szybko wczytujące się witryny generują mniejsze koszty utrzymania, są chętniej i dłużej przeglądane, a nawet półsekundowe opóźnienie ma wpływ na statystyki aktywności użytkowników. Wydajność strony jest także jednym z czynników wpływających na jej uplasowanie w wynikach wyszukiwania.
Informacji udziela: Karol Król, Tel. 12 662 40 16
Audyt treści
Podstawowym rodzajem treści publikowanych na stronach internetowych są teksty pisane. Zasadniczo można je podzielić na: (1) teksty ponadczasowe (evergreen content), uniwersalne, posiadające duży potencjał generowania ruchu organicznego; (2) breaking news, tzw. „gorące tematy”, „nowinki”, teksty o relatywnie krótkiej, ograniczonej żywotności, jednak przykuwające uwagę oraz (3) teksty poświęcone wydarzeniom, zjawiskom, trendom, które odbywają się cyklicznie (cyclical content), lub które można prognozować, przewidywać.
Teksty, które są istotne np. z perspektywy procesów biznesowych, w tym reklamowe, opisy ofert, lub które mają zwiększyć zyski, powinny być napisane odpowiednim językiem i przyjmować stosowną formę. Wyróżnić można cztery czynniki, które sprawiają, że przekaz tekstowy jest zrozumiały [Miodek i in. 2010]: (1) czytelność tekstu – długie, złożone zdania i wielosylabowe wyrazy mogą zniechęcić czytelnika, (2) empatia komunikacyjna nadawcy (oznacza przyjęcie perspektywy czytelnika, naśladowanie języka i sposobu myślenia typowego odbiorcy), (3) spójność językowych wyborów – stylistyczny chaos i brak jednorodności utrudnia odbiór tekstu, a także (4) poprawność języka. Ponadto aby tekst mógł być odebrany zgodnie z intencją nadawcy, jego napisanie powinno być poprzedzone odpowiedzią na cztery zasadnicze pytania: (1) po co piszemy tekst?, (2) o czym piszemy?, (3) do kogo piszemy? oraz (4) w jaki sposób ukształtujemy nasz tekst, jakie wzorce tekstowe wykorzystamy?.
Jakość tekstów opublikowanych na stronie internetowej można ocenić np. przy pomocy badań ankietowych, metod analitycznych, które wykorzystują formuły (wzory) lub przy pomocy aplikacji internetowych. Analizują one i oceniają m.in. ilość tekstu, jego przystępność percepcyjną oraz skuteczność marketingową.
Audyt treści obejmuje także ocenę materiałów multimedialnych, w tym filmów wideo, panoram sferycznych, wirtualnych wycieczek, a także obiektów graficznych, w tym infografik oraz tzw. rotatorów i karuzel obrazów, ale także treści generowanych przez użytkowników.
Informacji udziela: Karol Król, Tel. 12 662 40 16
Miodek, J., Maziarz, M., Piekot, T., Poprawa, M., Zarzeczny, G. (2010). Jak pisać o Funduszach Europejskich?. Warszawa: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Audyt dostępności witryny dla osób niepełnosprawnych
Informacji udziela: Karol Król, Tel. 12 662 40 16
Optymalizacja witryn dla wyszukiwarek internetowych (SEO)
Informacji udziela: Karol Król, Tel. 12 662 40 16
Doradztwo
Informacji udziela: Karol Król, Tel. 12 662 40 16